About Me

1:)Nurul Nazuha 2:)Nurul Adila 3:)Najihah 4:)Nur Reezwana 5:)Atiqah Najwa 6:)Siti Nur Adlina 7:)Eliene Anissa
^selamat datang^

Monday 26 September 2011

USAHA MENCANTIKKAN SEKOLAH


Kita menginginkan sekolah kita berada dalam keadaan cantik dan ceria. Namun, impian tersebut tidak akan menjadi kenyataan sekiranya kita hanya bergantung kepada tukang kebun sekolah untuk membersihkannya. Sebagai manusia yang memounyai kudrat, kita patut berusaha serta berganding tenaga bersama dalam usaha untuk mencantikkan kawasan sekolah yang kita sayangi.
Langkah pertama yang boleh kita lakukan ialah membuat mural di dinding bangunan sekolah.Aktiviti ini boleh dijalankan ketika mata pelajaran Pendidikan Seni atau pada sebelah petang sebaik sahaja selesai waktu persekolahan.Dinding yang ditulis serta dihiasi dengan kata-kata hikmat dan lukisan pemandangan yang indah pasti menghiburkan hati kita setiap kali melalui bangunan tersebut.
Persekitaran sekolah boleh dihiasi dengan pokok-pokok bunga.Sebagai langkah awal,aktiviti gotong royong yang melibatkan semua pihak termasuklah ibu bapa, guru-guru serta para pelajar sendiri perlu diadakan.Peralatan berkebun seperti cangkul, pongkes, dan sabit perlulah dibawa bagi memudahkan kerja-kerja ketika sesi gotong-royong tersebut dijalankan. Di sudut tertentu di laman sekolah, adalah lebih menarik sekiranya sebuah taman bunga yang mempunyai landskap yang cantik disediakan bagi kemudahan para pelajar untuk mengulangkaji pelajaran dan mengadakan aktiviti riadah ringan.
Sekolah yang mempunyai persekitaran yang cantik dan menyenangkan mata memandang membuatkan para pelajar berasa selesa ketika menghadapi suasana pembelajaran.  Masuk sahaja ke perkarangan sekolah, kehadiran kita seperti disambut oleh bunga-bungaan yang sedang menguntum mekar di taman. Ini menyebabkan hati kita gembira, sekaligus menjadikan suasana pembelajaran lebih selesa dan santai di kawasan sekolah.Selain kecermelangan dalam bidang pendidikan, imej sekolah uga merupakan satu aspek penilaian yang amat penting dalam etika penilaian sekolah contoh di seluruh Negara.
Sesungguhnya, persekitaran sekolah yang cantik dan menarik menjadi idaman setiap pelajar.Oleh itu, bersama-samalah kita menjaga persekitaran sekolah dengan baik serta mengekalkan kecantikan dan keceriaan sekolah untuk kebaikan semua pihak.

NUKILAN : NAJIHAHZULFIKRI :)

No comments:

Post a Comment