About Me

1:)Nurul Nazuha 2:)Nurul Adila 3:)Najihah 4:)Nur Reezwana 5:)Atiqah Najwa 6:)Siti Nur Adlina 7:)Eliene Anissa
^selamat datang^

Monday 26 September 2011

PUNCA KERACUNAN MAKANAN


Kita sering mendengar cerita dan terbaca kisah yang berkaitan dengan keracunan makanan. Selain itu, berdasarkan pengalaman sendiri, mungkin banyak daripada kita yang mengalami keracunan makanan. Semenjak Januari hingga Ogos tahun lalu, terdapat sebanyak 13 kes keracunan makanan yang melibatkan 801 orang yang telah dilaporkan kepada pihak berkuasa. Daripada jumlah tersebut, 601 orang mangsa ialah pelajar sekolah. Sewajarnya, masalah ini dipandang serius lebih-lebih lagi dari segi perundangan, Negara ini mempunyai Akta Makanan 1983 yang bertujuan untuk melindungi orang ramai daripada bahaya penipuan dalam penyediaan, penjualan, dan penggunaan makanan.
Kebiasaannya, keracunan makanan berlaku dalam tempoh 48 jam setelah seseorang itu memakan makanan yang tercemar. Tanda-tandanya termasuklah rasa mual, muntah, cirit-birit, pening-pening serta gangguan perut. Kebanyakan kes keracunan makanan disebabkan oleh bacteria, mikro organisma, virus, racun atau toksin, dan bahan-bahan kimia. Selain elemen di atas, keracunan makanan juga melibatkan kewujudan bacteria dalam makanan dan proses penyediaan makanan yang kotor serta tidak dimasak dengan sempurna.
Oleh sebab itu, penyedia makanan hendaklah membasuh tangan dengan teliti sebelum atau selepas mengendalikan makanan bagi mengelakkan pencemaran bakteria salmonella atau bakteria lain. Selain itu, peralatan dapur seperti alat pemotong perlu dibasuh dengan air panas terutama sekali alas pemotong daging.
Dalam penyediaan makanan, pengendalian yang tidak teliti akan menggalakkan bakteria mencemari makanan.Dalam hal ini, beberapa contoh kecuaian yang dikenal pasti termasuklah penyimpanan daging, ayam, dan ikan di tempat yang tidak cukup dingin, dan makanan beku yang dibiarkan cair pada suasana panas yang terlalu lama. Pencemaran bacteria berlaku juga pada buah-buahan serta sayur-sayuran yang tidak dicuci dengan baik. Tanda-tanda khusus kerancunan makanan bergantung pada jenis bacteria atau organismanya.
Antara contohnya termasuklah cholera yang disebabkan oleh bacteria vibro cholera yang terdapat pada ikan, kerang, kupang, dan siput yang tercemar. Selain elemen yang dinyatakan di atas, keracunan makanan ada kalanya berkaitan dengan cendawan beracun atau buah-buahan dan sayur-sayuran yang dicemari oleh racun serangga yang tinggi kadar kepekatannya.
Apabila mengambil makanan yang terdiri daripada bijiran, seseorang itu tidak boleh mengambil mudah tentang makanan yang dimakannya. Dalam banyak kes, toksin daripada kulat, iaitu aflatoksin yang terdapat pada bijiran juga merupakan salah satu punca keracunan makanan. Sehubungan dengan itu, sekalipun kebanyakan makanan selamat dimakan, namun seseorang itu hendaklah berhati-hati semasa mengambil makanan agar mereka tidak menjadi mangsa keracunan makanan samada secara sengaja ataupun tidak.

NUKILAN : NAJIHAHZULFIKRI :)

No comments:

Post a Comment