About Me

1:)Nurul Nazuha 2:)Nurul Adila 3:)Najihah 4:)Nur Reezwana 5:)Atiqah Najwa 6:)Siti Nur Adlina 7:)Eliene Anissa
^selamat datang^

Friday 22 April 2011

KARANGAN BERITA..

KUALA LUMPUR, 16 Februari-Beberapa kawasan hutan di sekitar Lembah Klang terbakar dalam tepoh bebedrapa hari kebelakangan ini, ekoran daripada musim kemarau berpanjangan dan angin kuat yang berlaku ketika ini. Kawasan hutan yang terbakar sejak beberapa hari lepas dikatakan telah merebak semula. Kebakaran tersebut memusnahkan berpuluh-puluh sekitar kawasan hutan di negeri itu.Antara kawasan hutan yang dikenal pasti musnah terbakar termasuklah di Wangsa Maju, di Bukit Setiawangsa, di Jalan Ipoh,di Kepong , dan Bukit Lanjan di Damansara .

  Pihak Bomba dan Penyelamat Wilayah Persekutuan ketika ditemui pemberita semalam , sedang bertungkus lumus mengawal api yang marak di kawasan Bukit Setiawangsa. Hal ini adalah bagi mengelakkan api merebak ke kawasan perumahan yang berhampiran.. Sebuah helikopter turut digunakan untuk membantu kerja-kerja memadamkan api, khususnya di kawsan puncak bukit. Sehingga berita ini ditulis, kebakaran di kawasan Bukit Setiawangsa telahmemusnahkan kira-kira 100 ekar hutan.

  Penguasa Bomba dan Penyelamat Wilayah Persekutuan,Abu Obaidat Mohamed yang berada di tempat kejadian itu berkata, api berkata, api merebak terlalu cepat sebagai akibat angin kuat dan keadaan yang kering . Hal ini begitu menyukarkan pihak bomba tambahan pula di kawasan bukit itu, hanya terdapat sebatang anak sungai cete. Keadaan tersebut telah menyukarkan pihak bomba mendapatkan bekalan air untuk memadamkan  api. Beliau turut menasihati orang awam supaya tidak melakukan pembakaran secara terbuka pada waktu ini. Beliau turut melarang orang awam membuang puntung rokok di merata-rata tempat.
  
  "Mereka yang berkelah atau berkhemah di kawasan hutan juga diminta tidak memasang unggun api dalam keadaan cuaca kering begini. Hal ini adalah  bagi mengelakkan api daripada merebak sekiranya api tidak dipadamkan sepenuhnya," tambah beliau lagi.


  Pembakaran sampah sarap secara terbuka yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab ini banyak menimbulkan masalah kepada semua pihak. Antaranya, keadaan menjadi semakin panas kerana cuaca makin tidak tentu. bukan itu sahaja, keadaan udara yang berjerebu dan kurang bersih akan menyebabkan gangguan kesihatan seperti batuk dan sakit kepala. Selain itu, semakin banyak kahidupan musnah sebagai akibat pambakaran secara terbuka ini.

1 comment: