About Me

1:)Nurul Nazuha 2:)Nurul Adila 3:)Najihah 4:)Nur Reezwana 5:)Atiqah Najwa 6:)Siti Nur Adlina 7:)Eliene Anissa
^selamat datang^

Monday 3 October 2011

PUNCA-PUNCA PENCEMARAN ALAM SEKITAR

 Bumi kini semakin tercemar akibat pencemaran alam sekitar. Dunia kini sedang sibuk memikirkan langkah-langkah untuk mengatasi pencemaran alam sekitar yang disebabkan oleh tangan-tangan manusia itu sendiri.Contoh pencemaran ialah pencemaran udara,air dan tanah.
        
        Antara punca pencemaran alam sekitar ialah pelepasan asap kilang yang mengandungi gas-gas yang berbahaya.Terdapat kilang-kilang yang tidak memasang alat penapis dan menyebabkan pencemaran udara.Pelepasan asap kenderaan yang menggunakan plumbum juga menyebabkan pencemaran udara.

        Selain itu,pembuangan sampah sarap oleh manusia yang tidak bertanggungjawab dan pembuangan sisa-sisa toksik daripada kilang dan disalurkan ke sungai menyebabkan sungai tercemar dan hidupan akuatik mati.Pertumpahan minyak yang berleluasa di serata dunia menyebabkan laut tercemar dan hasil tangkapan hidupan laut menurun.
        
        Seterusnya,manusia-manusia yang tidak bertanggungjawab membuang sampah sarap di merata-rata tempat menyebabkan pencemaran tanah.Sikap tidak bertanggungjawab manusia ini menyebabkan berlakunya banjir kilat.

        Penggunaan baja kimia yang meningkat menyebabkan pencemaran.Pembakaran terbuka oleh individu-individu yang tidak bertanggungjawab menambah pencemaran dunia ketika ini.Pengaliran bahan kimia ke dalam laut dan sungai menyebabkan kurangnya bekalan air bersih kepada manusia dan haiwan.

        Intihanya,kita hendaklah menjaga bumi ini sebaik-baiknya dan di bumi ini jugalah bakal didiami oleh generasi yang akan datang.


NUKILAN : NURUL ADILA BT. YUSJIZAM

7 comments: